S kúpou matraca je to v základe rovnaké ako s väčšinou ďalších výrobkov. Vy čosi chcete kúpiť, predajca predať. Vy chcete kúpiť čo možno najkvalitnejší výrobok za najnižšiu cenu. Predajca chce predať za maximálnu cenu. Chce mať maximálny zisk. Výsledkom interakcie medzi kupujúcim a predajcom je dohoda. Obe strany súhlasia s cenou za daný výrobok.
Problémom je, že predajca toho o matracoch vie omnoho viac ako vy. Matrac nie je vec, ktorú kupujeme každý druhý týždeň. Dobrý matrac vydrží 7 až 10 rokov. Bežne ich však ľudia používajú aj dlhšie. Za celý život tak kúpite iba niekoľko matracov. Predajca ich pred tisíce. Pri predaji matraca tak vzniká obrovská asymetria medzi znalosťami kupujúce a predajcu. Mnohí obchodníci sa túto situáciu pokúsia náležite využiť. Inými slovami – pokúsia vás zavádzať, klamať, dezinformovať a tak ďalej.
Marketing a reklamu používajú všetci predajcovia. Bez nej by ste dnes nepredali už ani rožky. Takéto aktivity nemožno výrobcov a predajcom zazlievať. Čo im však možno vytknúť, sú zavádzajúce marketingové kampane.
V nasledujúcich riadkoch vám prinesieme niekoľko tipov, ako sa nedať oklamať nečestnými marketingovými kampaňami. Prípadne to môžete použiť ako zoznam vecí, na ktoré je vhodné si dávať pri výbere a kúpe matraca pozor.
Predajca je skúpy na informácie
Pokiaľ predávate kvalitný výrobok, tak vám určite nebude robiť problém zverejniť maximum informácií. Pri matracoch ide najmä o technické informácie ako napríklad objemová hmotnosť. Samozrejmosťou by malo byť zverejňovanie výrobcov jednotlivých komponentov. V súčasnosti výrobcovia matracov nevyrábajú jednotlivé komponenty. Tie získavajú od rôznych dodávateľov. Peny majú od jednej firmy, poťah od druhej a pružinové jadro od tretej. Všetky tieto zložky majú na kvalitu matraca enormný vplyv. Je veľký rozdiel mať v matraci pružinové jadro od neznámeho čínskeho výrobcu a jadro od nemeckej firmy, ktorá sa venuje takejto výrobu takmer jedno storočia.
Firmy, ponúkajúce kvalitu, sa radi pochvália tým, že im komponenty dodáva nemecká firma. Ak takéto informácie pri predaji nedostanete, môžete šípiť, že výrobca bude mať pôvod niekde na východ od Európy. V niektorých prípadoch sa však stáva, že predajca nemá zvládnutý predaj a tieto informácie iba zabudne uviesť. V takejto situácii je riešenie jednoduché – stačí sa predajcu spýtať.
Počet pružín v matraci verzus hustota pružín
Jednou z najvýznamnejších charakteristík taštičkových matracov je hustota pružín. Teda počet pružín na jeden meter štvorcový. Takýto ukazovateľ sa veľmi ľahko porovnáva a vy si prirodzene vyberiete matrac s väčšou hustotou pružín. Toto sa niektorí výrobcovia/predajcovia snažia obísť. Namiesto hustoty udávajú celkový počet pružín. A keďže každý matrac má väčšiu plochu ako 1 m² vyjde im lepšie číslo. Potom je už iba vašou chybou, že si pomýlite dva rozdielne ukazovatele.
Rôzne zázračné rastlinky
Ono je to nejako v nás, že veríme zázračne sile prírodný. Liečivé rastliny sú zhmotnením tejto túžby. Nielen pri matracoch sa výrobcovia snažia zákazníkov nalákať na rôzne zaujímavo znejúce exotické rastliny.
Za týmto účelom sa veľmi často používa Aloe vera. Výťažky z tohto tropického kaktusu sú veľmi obľúbené najmä v kozmetike. Výrobcovia matracov Aloe vera využívajú na zlepšenie vlastností poťahov a iných častí matraca. Aloe vera má vraj blahodarný vplyv na pokožku.
Problém je v tom, že akékoľvek blahodarné účinky tohto kaktusu ešte nikto nepotvrdil. To, že tomu ľudia veria, je jedna vec. Vedecké dôkazy však chýbajú. Povedzme však, že Aloe vera má nejaké účinky. Môžete si však byť istí, že v procese výroby matraca sa všetky účinné látky zničia. Všetky materiály prechádzajú cez horúce teploty, ktoré nedajú šancu látkam obsiahnutým v liečivých rastlinách. Ak chcete testovať účinky Aloe vera, siahnite po čerstvej rastline.
Penové matrace majú dlhú životnosť
Niektorí predajcovia sú v záujme predaja schopní hovoriť prakticky všetko. V lepšom prípade sa vo svojom obore nevyznajú alebo sami veria nepravdám, ktoré šíria. V horšom prípade si plne uvedomujú svojho zavádzania.
Jedným z takýchto príkladov je snaha predať penové matrace za každú cenu. Problém je najvypuklejší najmä pri lacných penových matracoch vyrobených z bežnej polyuretánovej peny.
Je prirodzené, že vás pri kúpe zaujíma, koľko vám takýto matrac vydrží. Na základe tejto informácie máte šancu zhodnotiť efektivitu celej investície. Ak vám tu predajca zaklame, naruší celý proces rozhodovania.
Ak vám bude predajca pri lacnom penovom matraci tvrdiť, že takýto výrobok vydrží dlhé roky, jednoducho klame. Pri matracoch z PUR peny je najdôležitejšou vlastnosťou materiálu objemová hmotnosť použitého materiálu. Pri PUR pene sa tieto hodnoty pohybujú od 18 do 25 kg/m³.
Životnosť penových matracov z objemovou hmotnosťou materiálu okolo 18 kg/m³ je krátka. Na takýchto matracoch začnete pozorovať prvé preležaniny už po dvoch či troch rokov. V niektorých prípadoch aj skôr. Ono sa dá spávať aj na matraci s priehlbinou. Nie je to však dobré pre chrbticu a aj celé zdravie.
Ak by predajca chcel byť féroví, tak by vám povedal, že lacné penové matrace nie sú dobrou voľbou, ak vás zaujíma životnosť výrobku. Predajca by vám preto musel odporučiť pružinové matrace. Avšak najmä taštičkové matrace sú niekoľkonásobne drahšie ako bežné penové. Prípadne by vás nasmeroval na kvalitné penové matrace vyrobené zo studenej či pamäťovej peny. Aj takéto matrace sú však výrazne drahšie ako bežné matrace z PUR peny.
Pridaj komentár