Kúpa nového matraca sa na prvý pohľad môže zdať triviálnou záležitosťou. Veď prídete do predajne a vyberiete si matrac potrebnej veľkosti. A koniec.
Áno, aj tak sa dá pristupovať ku kúpe matraca. V niektorých prípadoch sa vám takto aj podarí kúpiť presne to, čo potrebujete. Vo väčšine situácií sa však dopracujete k chybe. V lepšom prípade vás takáto chyba bude stáť iba peniaze. V horšej alternatíve sa takáto nedbanlivosť prejaví na zdravotnom stave.
V tomto článku sa budeme snažiť dať dokopy niekoľko dôležitých bodov, ktoré by mali zabezpečiť, aby ste sa pri kúpa matraca vyhli aspoň tým najväčším chybám.
Neverte marketingovým trikom
Aj pri predaji matracov výrobcovia a predajcovia používajú rôzne metódy, z ktorých mnohé sú na hranici etiky a morálky. Je jasné, že predajca bude svoj produkt vychvaľovať a nejaké tie negatíva bude trivializovať. To by sa ešte dalo prepáčiť. Horšie je to v prípade, že predajca vám bude o matraci hovoriť niečo, čo nie je pravda.
Výrobcovia/predajcovia vedia, že nemôžu vyložene klamať. Preto zákazníkom hovoria niečo, čo sa nedá ani potvrdiť, ani vyvrátiť. Uveďme si nejaké príklady – veľmi populárne sú napríklad matrace obohatené o výťažky z aloe vera. Aloe vera je tropická kaktusová rastlina, ktorá má mať liečivé účinky. Veď prečo by ste si nepriplatili za matrac, keď bude navyše aj liečivý. Veď aloe vera sa používa aj v kozmetike a tak určite na jej liečivých účinkoch niečo bude.
Problém je v tom, že liečivé účinky aloe vera nikdy neboli dokázané. Veda jednoducho nevie preukázať, že tento kaktus akokoľvek pomáha ľudskému zdraviu. Na druhú stranu však výťažky z aloe vera ani neškodia. V matraci navyše nenájdete ani štipku aloe vera. Ak do neho výrobca nejaký kúsok aloe vera pridal, v procese výroby bolo všetko zničené.
Na kúpu matraca sa používa aj striebro. Väčšinou ide o poťahy, do ktorých sú vtkané strieborné vlákna. Striebro má dokázateľne antimikrobiálne vlastnosti. Nejde tak o ďalšie aloe vera. Problém je však v tom, že v množstve, v ktorom ho nájdete v poťahu matraca, nemá žiadny účinok.
Ďalšou úspešnou (na úkor zákazníka) taktikou je vytváranie názvového gulášu. Cieľ je jednoduchý – predajca chce vytvoriť situácia, v ktorej si spotrebiteľ nedokáže porovnať matrace od rôznych výrobcov. Matrace sú pomerne jednoduché výrobky. Nájdete v nich niekoľko druhov pien a zopár ďalších materiálov. Výrobcovia však dávajú penám vlastné názvy, aby ich odlíšili od konkurencie. Potom sa stáva, že bežná studená pena nesie rôzne označenia v angličtine, ktoré majú zákazníka zaujať. Stretnete sa s rôznymi „foam“, „smart“, „eco“ a tak ďalej. Stále však ide o rovnaký materiál.
Dajte si pozor na predavača/predavačku
Inými slovami – na predajni, kde si vyberáte matrac záleží. Je veľký rozdiel kupovať matrac od odborne vzdelaného človeka a predajcu, ktorý o matracoch vie akurát to, že sa na nich spí.
Dobrý predajca by sa nemal snažiť vám predať matrac, na ktorom má najväčší zisk. Mal by sa snažiť vám nájsť optimálny matrac. A na to potrebuje matracom rozumieť. Potrebuje vedieť, aký význam má tvrdosť matraca, vzdušnosť, hrúbka. Musí rozumieť výhodám a nevýhodám jednotlivých materiálov používaných pri výrobe matracov.
Pre bežného spotrebiteľa je najväčším problémom rozpoznať dobrého predavača od toho bežného. A tých bežných je omnoho viac. Aj ten najmenej vzdelaný predavač vie o matracoch viac ako človek, čo kupuje nový matrac raz za 10 rokov.
Z tohto dôvodu odporúčame nakupovať matrace iba u overených predajcov. V ideálnom prípade by šlo o podnikové predajne výrobcov. V takýchto predajniach predavači naozaj vedia, čo predávajú.
Dobrého predajcu nemusíte hľadať nevyhnutne v kamennej predajni. Pokojne môžete nakupovať aj na internete. Aj na slovenskom internete nájdete predajcov, ktorí dokážu zabezpečiť hladký proces kúpy bez priameho osobného kontaktu. Vám ako zákazníkovi môže byť jedno, či odborný predajca stojí pred vami v kravate, alebo sedí za počítačom niekoľko stovák kilometrov ďaleko. Dôležité je, aby vám vedel poradiť, ako si ten správny matrac vybrať. Či to bude chatom, emailom, alebo telefonicky, je až druhoradé.
Nepodľahnite lákavým cenám lacných matracov
Najlacnejšie matrace na trhu sa vyrábajú z polyuretánovej peny. Aj tento materiál sa vyrába v rôznej kvalite. Kvalite tzv. PUR peny sa najľahšie charakterizuje jej hustotou. Čím nižšia hustota peny, tým lacnejší matrac.
Matrac vyrobený z menej kvalitnej polyuretánovej peny kúpite už za niekoľko desiatok eur. Cenová výhodnosť takéhoto matraca však nedokáže kompenzovať absenciu potrebných úžitkových vlastností.
Najväčším problémom lacnej PUR peny je jej malá vzdušnosť. V matraci z polyuretánovej peny sa hromadí vlhkosť, ktorá praje rozmnožovaniu mikróbov. Takýto matrac sa pomerne rýchlo stane hygienicky nevhodným.
Ďalším problémom nekvalitných PUR pien je ich životnosť. Lacný polyuretánový matrac vám nemusí vydržať viac ako 2 či 3 roky. Dokonca aj menej. Už v takto krátkom čase dochádza k tvorbe preležanín. S takýmito priehlbinami sa dá existovať. Určite sa na takomto matraci vyspíte. Avšak neodporúča sa to, keďže to môže viesť k zdravotným problémom.
Na druhú stranu potrebné spomenúť aj to, že vysoká cena matraca negarantuje jeho kvalitu. Aj vo svete matracov existujú rôzne chytáky, ktorými chce predajca skúšať zákazníkov. Pri kúpe matraca treba vždy postupovať opatrne.
Pridaj komentár